
a-zet19411014.jpg
Výuka o dějinách druhé světové války a osudu židovské komunity během ní naplňuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní i pro střední školy, aby žáci byli schopni na příkladech vyložit nepřijatelnost rasismu a antisemitismu z hlediska lidských práv, prostřednictvím poznávání historických fakt a následnou reflexí jejich příčin a důsledků se seznamují s fungováním totalitních režimů, jejich systému ovládání většiny a potlačování práv svých odpůrců a nepřátel.
Proč vyučovat o holocaustu?
Historické události nejsou uzavřenou kapitolou naší kulturní historie zejména pokud si z nich můžeme vzít ponaučení pro současnost a budoucnost. Vznik, průběh a důsledky nacistické politiky jsou jedním z nejstrašnějších a zároveň nejlépe zdokumentovaných úseků v lidských dějinách a díky tomu poskytují množství materiálů využitelných ve výuce.
Význam tohoto tématu roste s narůstající četností projevů rasismu v české společnosti a - což je obzvláště varující - mezi mládeží.
V této sekci doporučujeme:

Terezínské album ve škole
Interaktivní vzdělávací projekt, jehož prostřednictvím se mohou učitelé a jejich žáci seznámit nejen s obecnými dějinami holocaustu a židovské komunity ve 20. století ve střední Evropě, ale pracovat s autentickými dobovými dokumenty - přístupnými on-line - dokládajícími proces nacistické perzekuce v Protektorátu Čechy a Morava na osudech konkrétních lidí. Projekt sestává ze dvou modulů určených pro rozdílné věkové kategorie žáků: modul Čísla opět tvářemi pro mladší žáky, modul Právo v době bezpráví pak pro starší žáky a studenty středních škol.

Hra na etnologa
Metodický návod na přípravu vyučovací hodiny zaměřené na reflexi stereotypů a předsudků, se kterými se setkáváme v každodenním životě.