Vražda v Polné

Nová výstava Židovského muzea v Praze

Výstava Vražda v Polné, otevřená 17. června v modlitebně Španělské synagogy v Praze, má za cíl představit známé události, které se odehrály před sto lety, z nového pohledu, v kontextu tehdejší české politické scény, antisemitské publicistiky a dobové atmosféry.

Největší část výstavy je věnována příběhu Anežky Hrůzové a Leopolda Hilsnera, od středy 29. 3. 1899, kdy byla Anežka v Březině zavražděna, přes obvinění a vyšetřování Leopolda Hilsnera a jeho první kutnohorský proces vzáří 1899, následné snahy TGM o revizi procesu, národnostní demonstrace v říjnu 1899 až ke zrušení starého rozsudku a k novému procesu v Písku v říjnu a listopadu 1900, který ovšem skončil pro Hilsnera rozsudkem smrti ne za jednu, ale dvě vraždy. Všechny tyto události jsou na výstavě dokumentovány ukázkami z českého dobového tisku, především nacionálně či antisemitsky zaměřeného.

Proces

Z publikovaných stenografických záznamů výslechů a z průběhu obou procesů lze, myslím, velmi dobře pochopit celý systém dokazování Hilsnerovy viny i míru zaujatosti, respektive nepravdivosti jednotlivých svědectví. Hilsner byl v obou případech odsouzen na základě vykonstruovaného obvinění, pouze podle nepřímých svědectví, která navíc trpěla četnými rozpory.

Proces proti Leopoldu Hilsnerovi byl věcně zmatečný a zcela neprůkazný. Mnoha současníkům bylo stejně jako dnes zřejmé, že se jednalo především o proces politický, dalekosáhle ovlivňovaný antisemitským, křes?anskosociálním a nacionálním tiskem a tehdejší vyhrocenou politickou situací v česko-německých vztazích. Z významnějších osobností se proti procesu postavil na české politické scéně jedině T. G. Masaryk. Ve svém protestu nebránil jen Hilsnera, ale především rozum, věcnost a kulturu českéhopolitického života. Proces s Leopoldem Hilsnerem byl také první aférou v českém prostředí, která dosáhla tak široké publicity v tehdejších sdělovacích prostředcích.

Příprava výstavy

Přípravě expozice velmi napomohla vynikající monografie Jiřího Kovtuna Tajuplná vražda . Případ Leopolda Hilsnera(Sefer1994), v níž jsou pečlivě uvedeny všechny prameny a archivní materiály.

Ačkoli jsou zachována všechna soudní akta a protokoly, nakonec jsme je na výstavě vůbec nevyužili. Zajímavější se totiž zdají jiné materiály, které souvisely s veřejnou povahou kampaně a které lépe přibližují atmosféru tehdejší doby. Několik let byly např. vydávány četné pohlednice s podobiznami všech osob zúčastněných v procesu a zobrazeními míst, jež měla s vraždou spojitost. Lidé se neváhali fotografovat na místě činu, v žurnálech vycházely karikatury a kreslená zpravodajství z procesu atd. Nejzajímavější a nejosobnější jsou anonymní dopisy a antisemitské letáky z té doby. Největší soubor anonymních antisemitských dopisů se zachoval v archivu TGM a na výstavě je z této podivné domácí tvořivosti několik ukázek. Po celou dobu procesu ale přicházely anonymní dopisy také k soudu a jsou zachovány v soudních spisech. (Asi nejotřesnější byl soubor anonymů, které dostával Hilsnerův obhájce Zdeno Auředníček - tyto anonymy paní Auředníčková před deportací do Terezína odevzdala do úkrytu, pak byly za Heydrichiády z obavy před represáliemi zničeny.)

Na výstavě se podílí zápůjčkami nebo spoluprací řada muzeí, knihoven, archivů a jednotlivců (jmenujme alespoň Muzeum Vysočiny - pobočku Polná; Knihovnu Národního muzea - oddělení časopisů; Státní ústřední archiv v Praze; Státní archiv v Třeboni; Archiv Ústavu T. G. Masaryka v Praze; pana Jana Prchala z Polné a pana Petra Vašíčka z Vídně).

Po skončení výstavy ve Španělské synagoze bude expozice trvale umístěna v nově rekonstruované synagoze v Polné, která by měla být otevřena v listopadu 1999. Kulturní a vzdělávací centrum Židovského muzea připravuje na dny 24.-26. listopaduodbornou konferenci ke 100. výročí polenského procesu, věnovanou historii a významu hilsneriády v kontextu české politiky a antisemitismu. Další akce ke 100. výročí polenského procesu lze očekávat v roce 2000.

Výstava Vražda v Polné potrvá ve Španělské synagoze (Vězeňská 1, Praha 1) do 3. října 1999. Je otevřena denně kromě soboty a židovských svátků.


Klíčová slova

Anežka Hrůzová, Leopold Hilsner, T. G. Masaryk, T. G. Masaryk, Jiří Kovtun, Zdeno Auředníček, Jan Prchal, Petr Vašíček, Březina, Písek, Sefer, Muzeum Vysočiny, Knihovna Národního muzea, Státní ústřední archiv v Praze, Státní archiv v Třeboni, Archiv Ústavu T. G. Masaryka v Praze