Hra na etnologa

Stereotypy & předsudky

  • Cíl:

  • Studenti by si měli uvědomit, jak může být jejich vnímání obrazové (či jiné) informace ovlivněno předsudky a stereotypy, kterých si nejsou vědomi.

  • Velikost skupin:

  • Tři stejně početné skupiny rozmístěné po třídě tak, aby se vzájemně nerušily a neovlivňovaly.

  • Čas:

  • 30 min.

  • Předmět:

  • Občanská nauka, rodinná výchova, u pokročilých studentů se dá hodina využít i v konverzační části cizího jazyka.

  • Postup:

  • Rozdělte studenty do tří skupin, které budou samostatně pracovat v různých částech učebny tak, aby se co nejméně vyrušovaly. Jde o to, aby studenti neodhalili fakt, že všichni pracují s totožnou fotografií.

  • Rozdejte všem kopii fotografie rodiny Jaroslava Heráka, každé skupině však s jiným popiskem.

  • Sdělte studentům, že cílem jejich práce je na základě informací z fotografie a vlastních znalostí napsat imaginární stručnou zprávu z etnologického výzkumu.

  • Dejte studentům asi 15 minut na vypracování zprávy.

  • Po odebrání kopie fotografií mluvčí každé skupiny prezentuje výsledky své zprávy. Hlavní informace čtených zpráv zapisujte na tabuli.

  • Naveďte studenty k tomu, aby se vyjádřili k rozdílům ve zprávách jednotlivých skupin.

  • Prozraďte pointu: fotografie byly pro všechny skupiny totožné, autentický popisek je popisek č. 3 - jedná se o fotografii romské osady v Luhačovicích v roce 1943.

  • Závěr:

  • Na skutečnost často nahlížíme přes zprostředkované, neautentické informace, které jsme neověřili vlastní zkušeností. Cílem hry bylo odhalit, jak tato předpojatost ovlivňuje vnímání fotografie a jak ji díky předem zformovaným představám o jednotlivých etnických skupinách můžeme dezinterpretovat.

  • Diskutujte se studenty o následujících otázkách:

    • Jak dopadlo hodnocení romské osady? Lišily se popisy jednotlivých skupin od toho, co ,,skutečně vidíte"?

    • Ovlivnily zprávy studentů domněnky, tušení, stereotypy, předsudky?

    • Co ovlivnilo vnímání mexické, sicilské a romské kultury ?

Pozn: Autorka se nechala inspirovat vzorovým příkladem v projektu Varianty, Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.

Pro tuto hodinu byla využita fotografie rodiny Herákových z Luhačovic, vybraná z příběhu Jaroslava Heráka uveřejněného na těchto internetových stránkách. S jeho příběhem pracuje i vzorová hodina Holocaust Romů.

Facebook skupina
Kontakt: education@terezinstudies.cz
CC Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko (CC BY-NC 3.0)

Institut Terezínské Iniciativy Židovské Museum v Praze
Naši nebo cizí Evropa pro občany anne frank house Joods Humanitair Fonds
Claims Conference Fond budoucnosti
Nadační fond obětem Holocaustu Investice do rozvoje vzdělávání Bader
Nux s.r.o.